تشخیص دستگاه تصفیه آب غیر استاندارد

آلودگی آب های زیزمینی که منبع اصلی تامین آب شرب ما را تشکیل می دهند روز به روز در حال افزایش است. افزایش جمعیت و رشد روزافزون صنایع ، باعث وارد شدن آلاینده هایی نظیر : نیترات ، سرب ، آرسنیک ، جیوه و سایر آلاینده ها به آب شهری می شود. در این میان شاید خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی پیشنهاد خوبی باشد. اما سوال اینجاست که کدام یک از انواع مارکها و برندهای موجود در بازار مناسب تر است؟
در سالهای اخیر دستگاه های تصفیه آب خانگی غیر استاندارد و غیربهداشتی در طرح ها و مارکهای مختلف به بازار آمده است و باعث سردرگمی مردم شده است. شرکت هیراب سان در این وب سایت ، چندین مقاله در باره انتخاب مناسب و راههای تشخیص یک دستگاه استاندارد منتشر کرده است که می تواند راهگشای شما باشد. اما سوال اینجاست که علامت و نشانه محصول غیراستاندارد چیست؟ چگونه می توان دستگاه های غیرمعتبر را تشخیص داد؟
شما باید قادر باشید محصول مناسب را از انواع غیر استاندارد تشخیص دهید. مهم نیست که کدام نوع تصفیه آب را خریداری می کنید: دستگاه های تصفیه آب زیرسینکی یا رومیزی ، فیلترهای دوش حمام یا پیش تصفیه برای کل آب ورودی به منزل ، مهم استاندارد بودن ، بهداشتی بودن و با کیفیت بودن یک محصول است.


کالای بدون ایران کد ، قاچاق است
" با فراگیر شدن نصب ایران کد بر روی تمامی کالاها ، می توان با اطمینان گفت که کالاهایی که فاقد ایران کد هستند ، قاچاق محسوب می شوند. در واقع ایران کد راهکاری برای جلوگیری از ورود کالاهای غیر استاندارد و قاچاق به بازار کشور است. " اینها سخنان آقای نظام الدین برزگری ، رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در فروردین 1390 است. رئیس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، واردات کالاهای بی کیفیت و غیر استاندارد را یکی از معضلات کشور دانست و عنوان کرد که ایران کد دار کردن کالاها ، راهکاری برای جلوگیری از این موضوع است.
بنابراین در هنگام خرید به بدنه بسته بندی و برچسب های مربوطه دقت کنید و چنانچه کالا فاقد ایران کد بود ، این را اخطاری در مورد قاچاق بودن آن دستگاه بدانید. دستگاه های تصفیه آب که از راههای غیر قانونی وارد کشور می شوند ، احتمال غیر استاندارد بودن و تقلبی بودن آنها نیز بیشتر است.


گواهینامه ها و استاندارد های بین المللی
یکی از بهترین و مطمئن ترین راههای اجتناب از خرید يك دستگاه غیر بهداشتی و نامناسب ، توجه به این موضوع است که آیا دستگاه ، گواهینامه ها و استانداردهای معتبر بین المللی را دارد یا خیر؟ اگر به کیفیت و سلامتی یک دستگاه تصفیه آب خانگی اهمیت می دهید پس به دنبال علامت های استاندارد نظیر : NSF ، WQA روی برچسب ها و توضیحات روی بسته بندی فیلترهای دستگاه باشید. این گواهینامه ها ادعای کارخانه های سازنده را مبنی بر کارایی ، استاندارد بودن و بهداشتی بودن دستگاه ، تایید می کنند.
تصفیه آب استاندارد NSF و WQA
اگر تولید کننده در مورد کیفیت و بهداشت محصول خود مطمئن باشد ، بنابراین می بایست تست های لازم را در این خصوص انجام داده باشد و گواهینامه های مربوطه را اخذ کرده باشد. چنانچه دستگاهی این تاییدیه های بین المللی را داشته باشد ، در این صورت با خیال راحت ، نسبت به خرید آن اقدام کنید.
مواظب باشید که فریب فروشنده هایی را نخورید که بر استاندارد فیلترها و کارتریجها تاکید می کنند و فکر شما را از استاندارد بودن خود دستگاه منحرف می کنند. یادتان باشد علامت های استاندارد را باید روی بسته بندی دستگاه نیز مشاهده کنید.