پروفیل های کامپوزیتی که به روش پالتروژن تهیه می شوند، کاربرد فراوانی در ساخت پل ها دارند. پل های کامپوزیتی حاصل، در مقایسه با پلهای مشابه از جنس بتن و فولاد، از سبکی، طول عمر و سرعت نصب بیشتری برخوردارند و هزینة نصب کمتری دارند. متن فوق به معرفی این کاربرد کامپوزیت ها می پردازد:
یکی از وسیع ترین کاربردهای محصولات پالتروژنی در ساختمان، تولید سازه های باربر است. ساخت پلها و زیرسازه ها با پروفیل های پالتروژنی بهشدت مورد توجه مهندسین آمریکایی و اروپایی قرار گرفته است. عمر مفید بالا و کاهش هزینه های نگهداری پل در طول دورة کاری، دلیل استقبال از کامپوزیت ها در ساخت پلها می باشد. سازه های بزرگی که توسط تیرهای فولادی ساخته شده اند در طول عمرشان چندین بار رنگ آمیزی می شوند. تعمیر و نگهداری و رنگ آمیزی این تیرهای فولادی بهویژه در پلهای قدیمی بلند که دسترسی به آنها مشکل است، بسیار پرهزینه می باشد.
سطوح پلهای کامپوزیتی نیز از پانل های کامپوزیتی ساخته می شوند. استفاده از پانلهای کامپوزیتی روشی مناسب برای کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری این سازه هاست. این پانلها از روشهایی همچون لایهچینی دستی و پالتروژن ساخته می شوند و با طول عمر بالا و استحکام بیشتر، جایگزین ایده آلی برای مشابه فولادی خود هستند. سطوح پل های کامپوزیتی بصورت طول های پیوسته توسط فرآیند پالتروژن طراحی و تولید می گردند.
این قطعات متناسب با احتیاج مصرفکننده می تواند در سایزهای مختلفی بریده شود تا با ابعاد پل موردنظر سازگار باشند. پل های کامپوزیتی اکنون بهعنوان پل های دایمی برای راههای اصلی بسیاری از کشورهای پیشرفته بکار گرفته می شوند. این پلها بهمیزان قابل قبولی اهداف موردنظر طراحان را برآورده ساختهاند.
نخستین نمونه این پل ها در ایالات متحده آمریکا طراحی و تست شدند و اولین نمونه آن در روستایی در ویرجینیای غربی نصب شد. نصب پلها در ویرجینیای غربی ثابت کردند که کامپوزیت ها بطور عملی برای ساخت پلهای هوایی بسیار مفید هستند. این یک مرحله مهم در توسعه پل هایی بود که با کامپوزیت ها ساخته شده اند.
نمونة دیگری از پل های کامپوزیتی، یک پل در دانمارک است که در آن از پروفیلهای پالتروژنی استفاده شد. این پل با ۴۰ متر طول و ۳ متر عرض جهت عبور عابرین پیاده، دوچرخه ها و موتور سیکلتها طراحی شده و بر روی خط راه آهن احداث گردیده است. پل مذکور می تواند بارهای معادل kg/m۲_۵۰۰ را تحمل کند و این استحکام بوسیله یک سطح کامپوزیتی که تنها ۱۲ تن وزن دارد مهیا می شود. در حالی که سطوح پلهای بتونی و فولادی که بتوانند همین میزان استحکام را داشته باشند بهترتیب دارای وزنهای ۹۰ و ۲۸ تن خواهند بود. ارتفاع این پل ۱۸.۵ متر است. تیرها و پانل هایی که در ساخت این پل بکارگرفته شده اند از پروفیل های پالتروژنی ساخته می شوند. برجها و بخش های دیگر بصورت پیش ساخته نهایی در محل پل نصب می شوند. بهدلیل سبکی وزن کامپوزیتها، نصب پل تنها ۱۸ ساعت طول کشید و مزاحمت و آشفتگی در ترافیک ریلها به کمترین حد ممکن رسید.
در فیلادفیای آمریکا با استفاده از کامپوزیت ها، نوعی پل کابلی طراحی شده است که توانایی جمع شدن دارد.
اجزای کامپوزیتی پل ها نسبت به مشابه فولادی خود، علاوه بر سبک تر بودن، از مشخصات مکانیکی بهتری نیز برخوردار است و به آسانی و بدون نیاز به تجهیزات سنگین یا کارکنان زیاد نصب می شوند. این پل ها در مکان هایی مانند پارک ملی ایسلند و یا گلدنگیت مورد استفاده قرار گرفته اند. اکنون ساخت پل های عبور وسایل نقلیه بهشکل یک کار مرسوم تجاری در آمریکای شمالی و اروپا رونق گرفته است.
هم اکنون در ساخت بسیاری از پلها تماماً از کامپوزیت ها استفاده می شود. یکی از موارد کاربرد کامپوزیت های سبک، در ساخت پل های رودخانه ها و مسیرهای آبی است که در انگلستان و سایر کشورهای اروپایی مورد استقبال فراوان واقع شده است. این پلها برای عبور قایق ها هستند و حملونقل و نصب آنها در نقاط دورافتاده و پست، بدون نیاز به تجهیزات بالابر سنگین ممکن می باشد.
سطح کامپوزیتی، ۶ تا ۷ برابر سطح بتون آرمه ظرفیت تحمل بار را دارد و این در حالی است که تنها ۲۰ درصد وزن آنرا داراست. طول عمر آنها نسبت به مشابه فولادی و بتنی چندین برابر است. کامپوزیتها در طول دوره سرما منقبض نمی شوند و مانند آهن در محیط مرطوب زنگ نمی زنند و در محیط دریا دچار خوردگی نمی شوند. سطوح کامپوزیتی برای جایگزین کردن با سطوح قدیمی و سنتی در پل ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند، چرا که دارای ساختار بهتر و بیعیب تری می باشند. این جایگزینی می تواند در زمان کوتاهی انجام شود و کمترین مزاحمت را برای ترافیک و حملونقل ایجاد نماید.
توانایی استفاده از کامپوزیت ها در ساخت سازه های پیش ساخته و سبک وزن باعث می شود که هزینة بنای سازه بشدت کاهش یابد. سازه های کامپوزیتی سبکوزن می توانند در چند ساعت نصب شوند. در عوض روزها و هفته ها وقت لازم است تا پل های متداول آهنی و بتنی به شکل سنتی مرسوم نصب گردند. وزن سبک سطوح کامپوزیتی، همچنین قابلیت تحمل بار بالاتر را برای پل فراهم می آورد. کامپوزیت ها می توانند با مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و خستگی از خود نشان می دهند، هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری خود را به حداقل برسانند