بهترین ابزارهای حفظ امنیت بیت کوین

در طول سه سال گذشته، به عنوان یک نتیجه مستقیم از پذیرش بیتکوین، شاهد پیشرفت های زیادی در زمینه امنیت اطلاعات در قالب رمزگذاری سخت افزاری، ذخیره سازی کلیدی و کیف پول های سخت افزاری، تکنولوژی چند امضا و سپرده های دیجیتالی هستیم. در بخش های زیر ما بهترین روش های مختلف برای امنیت عملی کاربر را بررسی خواهیم کرد.
ذخیره سازی بیتکوین فیزیکی
از آنجا که برای اکثر کاربران تأمین امنیت فیزیکی بسیار راحت تر از امنیت اطلاعات است، یک روش بسیار موثر برای محافظت از بیتکوین این است که آنها را به صورت فیزیکی تبدیل کنند. کلید های بیتکوین چیزی بیش از اعداد بلند نیستند. این بدان معنی است که آنها می توانند در یک فرم فیزیکی ذخیره شوند، مثلا بر روی کاغذ یا بر روی یک سکه فلزی. در این صورت تأمین امنیت کلیدها  به سادگی نگهداری از کپی های پرینت گرفته شده از  کلیدها تبدیل می شود. مجموعه ای از کلید های بیتکوین که بر روی کاغذ چاپ می شود، "کیف پول کاغذی" نامیده می شود و بسیاری از ابزارهای رایگان هست که می تواند برای ایجاد آنها استفاده شود. من شخصا اکثریت قریب به اتفاق بیتکوین هایم را (99٪ و یا بیشتر) در کیف های کاغذی، رمزگذاری شده با BIP0038، با چند نسخه قفل شده در گاوصندوق نگه می دارم. نگه داشتن بیتکوین آفلاین، ذخیره سازی سرد است و یکی از موثرترین تکنیک های امنیتی است. یک سیستم ذخیره سازی سرد، جایی است که کلیدها در یک سیستم آفلاین تولید می شوند (که هرگز به اینترنت متصل نیستند) و بصورت آفلاین یا بر روی کاغذ یا رسانه های دیجیتال مانند حافظه USB ذخیره می شود.
کیف سخت افزاری
در دراز مدت، امنیت بیتکوین به طور فزاینده ای با کیف پول های ضد جعل سخت افزاری اجرا خواهد شد. بر خلاف یک گوشی هوشمند یا رایانه رومیزی، یک کیف پول سخت افزاری بیتکوین به طور هدفمند، فقط یک هدف و کارکرد دارد و آن این است که بیتکوین را ایمن نگه دارد. کیف پول های سخت افزاری ، بدون نرم افزاری که قربانی شود و با رابط های محدود، می توانند تا حد زیادی امنیت کاربران غیر متخصص را تأمین کنند.من انتظار دارم که کیف پول های سخت افزاری تبدیل به روش غالب برای ذخیره سازی بیتکوین شوند. برای یک مثال از این کیف پول سخت افزاری، Trezor را ببینید (http://www.bitcointrezor.com/)
خطر مانده حساب (از دست دادن در مقابل سرقت)
در حالی که اکثر کاربران به درستی نگران سرقت هستند، خطر از دست دادن حتی از سرقت بیشتر است. فایل  های داده ها همیشه از دست می روند، اما اگر آنها حاوی بیتکوین باشند، از دست دادن دردناک تر است. در تلاش برای محافظت از کیف پول بیتکوین، کاربران باید بسیار مراقب باشند که بیش از حد دور نروند که بیتکوین را از دست بدهند. در تابستان سال 2010، یک پروژه آگاهی و آموزش بیتکوین مشهور تقریبا 7000 بیتکوین را از دست داد. در تلاش برای جلوگیری از سرقت، صاحبان یک مجموعه پیچیده پشتیبان گیری رمزگذاری شده را اجرا کردند. در پایان آنها به طور تصادفی کلید های رمزگذاری را از دست دادند، پشتیبان گیری بی ارزش شد و تمام دارایی از دست رفت. مانند اینکه پول را با دفن آن در بیابان پنهان کنید، اگر این کار را به خوبی انجام دهید، ممکن است نتوانید جایی که آن را دفن کردید پیدا کنید.
تقسیم ریسک
آیا کل دارایی خالص خود را به صورت نقدی در کیف پول خود حمل می کنید؟ اکثر مردم این بی احتیاطی را در نظر می گیرند، در عین حال کاربران بیتکوین اغلب بیتکوین خود را در یک کیف پول نگه می دارند. در عوض، کاربران باید ریسک را در میان کیف پول های چندگانه و متنوع بیتکوین گسترش دهند. کاربر محتاطا فقط یک کسر کوچک، شاید کمتر از 5٪ از بیتکوین خود را در کیف پول آنلاین یا تلفن همراه به عنوان "مبادله جیبی" حفظ خواهد کرد. بقیه باید بین چند مکانیسم ذخیره سازی مختلف، مانند کیف پول دسک تاپ و آفلاین (ذخیره سازی سرد) تقسیم شود.
امضای چندگانه و حکومت
هرگاه یک شرکت یا فردی مقدار زیادی بیتکوین را ذخیره کند، باید از یک آدرس بیتکوین چند امضا استفاده کنند. امضای چندگانه با تأیید بیش از یک امضا برای برداشت، امنیت سرمایه را تأمین می کند. کلیدهای امضا باید در مکان های مختلف و تحت کنترل افراد مختلف ذخیره شوند. برای مثال، در یک محیط شرکتی، کلید ها باید مستقل ساخته شوند و توسط چند مدیر شرکت نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود هیچ فردی نمی تواند این وجوه را به خطر بیندازد. چند امضایی می تواند توسط یک فرد باشد که در آن فرد چندین کلید دارد که در مکان های مختلف ذخیره می شوند.
قابلیت بقا
یک نکته مهم امنیتی که اغلب نادیده گرفته می شود، در دسترس بودن، به ویژه در زمینه ناتوانی یا مرگ دارنده کلید است. به کاربران بیتکوین گفته می شود که از کلمه عبور پیچیده استفاده کنند و کلیدهای خود را امن و خصوصی نگه دارند و آنها را با هیچ کس به اشتراک نگذارند. متاسفانه، در صورتی که کاربر برای باز کردن آنها در دسترس نباشد، تقریبا غیرممکن است که خانواده کاربر بتواند وجوهی دریافت کند. در اغلب موارد، در واقع، خانواده های کاربران بیتکوین ممکن است به طور کامل از وجود بیتکوین بی اطلاع باشند. اگر مقدار زیادی بیتکوین دارید، باید اطلاعات  آن را  با یک فرد مورد اعتماد یا وکیل به اشتراک بگذارید. یک طرح پیچیده تر قابلیت بقا می تواند با دسترسی چندگانه و برنامه ریزی از طريق وکيل متخصص به عنوان "وصی دارنده دیجیتال" تنظیم شود.