مزایای کتاب الکترونیکی

مزاياي كتاب‌هاي الكترونيكی

از آنجا كه مردم مدت زمان بيشتري پاي صفحه‌هاي كامپيوتري هستند، بيشتر به خواندن كتاب الكترونيك تمايل دارند، تا اين‌كه كتاب‌‌هاي چاپي را كه شايد تاريخ آنها نيز گذشته باشد، بخوانند. هر چند هرگز لذتي كه از خواندن كتاب‌هاي چاپي حاصل مي‌شود، نمي‌توان در خواندن كتاب‌هاي الكترونيك يافت، اما دسترسي سريع به نسخه‌‌هاي كتاب مرجع، انواع لغت‌نامه‌ها و متن‌هاي تخصصي در كنار حجم، وزن و قيمت پايين اين كتاب‌ها در مقايسه با كتاب‌هاي چاپي از جمله عواملي است كه افراد را به سمت اين نوع كتابخواني سوق داده است. اين كتاب‌ها باعث مي‌شود در وقت افراد صرفه‌جويي شود. به جاي ساعت‌ها گشتزني در بازار كتاب و يافتن كتاب مورد نظر، شما مي‌توانيد تنها با فشردن يك كليد و در عرض كمتر از يك ثانيه همان كتاب را با قيمتي پايين‌تر پيدا كنيد.
كتاب‌هاي الكترونيك سريع‌تر از كتاب‌هاي چاپي آماده مي‌شوند و اگر اشكالي داشته باشند، بسرعت با اضافه كردن اطلاعات، اين اشكالات برطرف و به روز مي‌شوند.
شما مي‌‌توانيد كتابخانه شخصي خود را در قالب يك دي‌وي‌دي حمل كنيد و در حالي كه مشغول انجام كارهاي خود هستيد، به نسخه‌هاي صوتي كتاب الكترونيك گوش دهيد.
افرادي كه ناتواني جسمي دارند و به همين دليل قادر به خواندن نوشته‌ها و كتاب‌هاي چاپي نيستند، از جمله نابينايان مي‌توانند با استفاده از تركيب‌كننده‌هاي گفتاري، نمايشگرهاي بريل يا نرم‌افزارهاي تبديل متن به سخن، كتاب بخوانند يا به كتاب‌هاي صوتي گوش دهند.
كتاب‌هاي الكترونيك قابليت علامت‌گذاري دارند و با نشانه‌گذاري مي‌توانيد به همان صفحه‌اي كه رها كرده‌ايد باز گرديد، نكته‌اي را هاي‌لايت يا هاي‌لايتي را پاك كنيد. از ديگر محاسن كتاب‌هاي الكترونيك در مقايسه با كتاب‌هاي چاپي اين است كه شما ديگر مجبور نيستيد لغت‌نامه‌اي در كنار كتاب خود براي پيدا كردن لغات مورد نظرتان حمل كنيد. بعضيE-BOOK ها درون خود فرهنگ لغاتي دارند كه تنها با يك كليك روي لغت مورد نظرتان مي‌توانيد بسرعت آن را بيابيد. قابل جستجو بودن در كتاب‌‌‌هاي الكترونيكي و اعمال تغييرات در رنگ، حاشيه، اندازه و فونت متون، مطابق سليقه هر شخص از ديگر مزيت‌هاي اين نوع كتاب است؛ به طوري كه كاربر پس از انجام تغييرات مي‌تواند از نسخه كتاب الكترونيك مورد علاقه خود پرينت بگيرد.
با رشد فناوري قابليت‌هاي ديگري نيز به اين كتاب‌ها افزوده مي‌شود و بتازگي كتاب‌هايي نامرئي عرضه شده‌اند كه اين كتاب‌ها قابليت ذخيره‌سازي در ابعاد ميكروسكوپي و غيرقابل مشاهده روي رسانه‌هاي ديجيتالي دارند.
استفاده از كتاب‌‌هاي الكترونيك تا حد زيادي در مواد اوليه كتاب مثل كاغذ و جوهر، صرفه‌جويي مي‌كند و از اين نظر نيز كتاب الكترونيك نقش مثبتي در طبيعت دارد. بتازگي جنبشي به نام گوتنبرگ با هدف تبديل كتاب‌هاي عادي به كتاب‌هاي الكترونيك شكل گرفته است. اين جنبش و بسياري از كتابخانه‌هاي عمومي آنلاين، اجازه خواندن كتاب‌ها را به صورت رايگان مي‌دهند.
موتور جستجوي گوگل كه اخيرا حق كپي رايت كتاب‌هاي ادبي و گسترش كتابخانه‌هاي ديجيتالي را به نام شركت خود ثبت كرده است، تاكنون بيش از 7 ميليون كتاب را اسكن و ديجيتالي كرده كه اغلب به زبان‌هاي انگليسي، آلماني و فرانسوي است.

معايب كتاب‌هاي الكترونيکی

در مقابل اين مزايا، معايبي هم وجود دارد. براي خواندن اين كتاب‌ها حتما بايد از رسانه‌هاي الكترونيك و نرم‌افزار استفاده كرد، هر چند جابه‌جايي كتاب‌هاي الكترونيك از كتاب‌هاي چاپي ساده‌تر است، اما معمولا جابه‌جايي يك كتاب راحت‌تر از جابه‌جايي انواع دستگاه‌هايE- Book Reader است كه نسخه‌هاي كتاب الكترونيكي را در آن قرار مي‌دهند و مي‌خوانند. كيفيت صفحات در رسانه‌هايE - Book Reader از كاغذ معمولي پايين‌تر است و هنگامي كه چشم مدتي طولاني به آن خيره بماند، اذيت مي‌شود. بسياري از كتاب‌هاي الكترونيك درE-Book Reader ها قابل خواندن نيستند، چراكه برخي از آنها از بعضي فرمت‌ها پشتيباني نمي‌كنند