فیلتر ممبران


 

- فيلتر غشاء

- Membrane Filters

- فيلتر ممبرين

 

 

فيلتر ممبران (Membrane Filters)

 

فيلتر ممبران يا (غشا نيمه تراوا) فيلتري مي باشد که پيش از سال 1990 براي ساخت آن از سلولوز استات استفاده مي شده است اما بعدها ترکيبات پلي آميدي جايگزين روش قبل شد و به صورت لايه هاي موازي دور هم پيچيده تشکيل شده و به شکل استوانه اي مي باشد، فيلتر ممبران داراي منافذ بي نهايت ريز( کمتر از µm  0.001 )مي باشد.

 

اين منافذ حدود شصت هزار برابر کوچکتر از قطر موي سر انسان است چنين حفره هايي حتي با چشم مسلح هم قابل ديدن نيستند.

 

فيلتر ممبران  و فيلتر دستگاه تصفيه آب قادر خواهد بود سختي و سنگيني آب را پايين آورده و بيشتر آلودگي هاي آب را تا ميزان 98 درصد حذف نموده و همچنين مي تواند آب دريا را با جدا سازي نمک از آن به آب شيرين تبديل نمايد.

 

 

فيلتر ممبران ( Membrane Filters )

 

 

 

 

آب و مواد آلي با جرم مولکولي کمتر (آب سبک يا آب عاري از هر نوع ناخالصي) قادر به عبور از پليمر غشاء هستند ، اما نمکهاي حل شده و مواد آلي با جرم مولکولي سنگين ( آب سنگين و داراي ناخالصي ) به دليل اندازه ذرات و مشخصات بار الکتريکي شان به راحتي قادر به عبور از غشاء نمي باشند .به عبارت ديگر اين فيلتر به نحوي ساخته شده که ملکولهاي خنثي را براحتي از خود عبور مي دهند.

 

غشاء اسمز معکوس (RO) بسيار آب دوست است ، بدين معنا که آب به سرعت جذب ساختمان شيميايي اش مي شود . آب در داخل فيلتر مي تواند با حلقه هاي انتهايي پليمر پيوند برقرار کند که اين کار ، موجب سهولت نفوذ آب در ساختمان پليمري غشاء و سپس خروج از آن مي شود .

 

در تصفيه آب به روش اسمز معکوس (RO)، فيلتر ممبران (Membrane Filters) بخش اصلي فرايند تصفيه آب را تشکيل مي دهد و داراي يک ورودي و دو خروجي مي باشد

 

نحوه عمکرد اين فيلتر به اين صورت است که آب خام ورودي با فشار به داخل فيلتر ممبران (غشا نيمه تراوا) وارد شده و در قسمت خروجي فيلتر ممبران آب عبوري از غشا به دو بخش آب تصفيه شده يا همان آب سالم و بهداشتي (Permeate) و آب پساب يا دور ريز((Brine) تقسيم مي گردد.

 

 

فيلتر غشاء ( فيلتر نيم تراوا)

 

زمان تعويض اين فيلتر ها بسته به ميزان آلودگي آب خام ورودي و نوع پيش تصفيه بکار رفته متفاوت مي باشد

با بالا رفتن TDS (کل مواد محلول در آب) يا افزايش اختلاف فشار آب ورودي و خروجي فيلتر ممبران زمان تعويض و يا شستشوي (CIP)  فيلتر ممبران فرا رسيده است.

 

همچنين اين غشاء براي کاربرد مختلف در انواع آب لب شور (Brackish Water)، دريايي  (Sea Water) ، فشار پايين (Low Pressure)، نانو فيلتراسيون (Nano Filteration) در سايز هاي مختلفي ساخته مي شود، متداول ترين سايز فيلتر ممبران 4 و 8 اينچ مي باشد

 

از برند معروف فيلتر ممبران مي توان به CSM کره، Filmtec  آمريکا، Hydranautics آمريکا، Toray و  koch اشاره کرد.