مانیتورها و لامپ های سفید در ایجاد لکه های پوستی موثرند

مانیتورها و لامپ های با نور سفید، در ایجاد، تشدید و پر رنگ کردن لکه های پوستی تاثیر دارند.  

دکتر محمد گلشنی دبیر کنگره سالانه انجمن متخصصین پوست ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار علمی ایرنا گفت: افرادی که برای مدت طولانی در معرض نور مانیتورها و یا نور لامپ های سفید هستند، بیشتر در معرض ایجاد لکه های پوستی و یا تشدید آنها قرار دارند.

وی به افرادی که برای ساعت های طولانی از مانیتور استفاده می کنند و یا این که در معرض لامپ های کم مصرف قرار دارند توصیه کرد، هر 2 تا 3 ساعت یک بار، از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

دکتر گلشنی یادآور شد: اشعه ماورای بنفش خورشید، مهم ترین عامل ایجاد لکه های پوستی است، اما در عین حال مانیتورها و لامپ های سفید نیز در ایجاد و پر رنگ کردن لکه های پوستی موثرند.

این متخصص پوست اظهار داشت: به این افراد توصیه می شود به منظور محافظت پوست خود در مقابل اشعه های مضر مانیتورها و یا لامپ های کم مصرف، همانند زمان هایی که در زیر نور خوشید هستند از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند.

وی گفت: این افراد باید هر 2 تا 3 ساعت، استفاده از کرم های ضد آفتاب را تکرار کنند تا کمتر در معرض اشعه های مضر مانیتورها قرار بگیرند و در نتیجه کمتر دچار لکه های پوستی شوند.

گلشنی گفت: نقش مانیتورها و لامپ های با نور سفید در ایجاد لکه های پوستی به اندازه اشعه خورشید نیست؛ با این حال باید با استفاده از کرم های ضد آفتاب از پوست محافظت شود، زیرا اشعه ماورای بنفش به ویژه نوع آ که از رایانه منتشر می شود، می تواند سبب ایجاد لکه های پوستی در صورت فرد شود.

دبیر انجمن متخصصان پوست ایران اظهار داشت: استفاده از مانیتورهای استاندارد که اشعه کمتری داشته باشد و یا این که اشعه ماورای بنفش آن ها کمتر به بیرون ساطع شود، می تواند در کاهش این مشکل موثر باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر توجه به نکات ایمنی در خرید مانیتورهای استاندارد، مهم ترین اصل این است که به طور کلی هنگام استفاده طولانی مدت از مانیتورها و در زمان های طولانی تماس با نور لامپ های سفید، از کرم های ضد آفتاب استفاده شود.