چاپ سابلیمیشن چیست

چاپ سابلیمیشن یک روش چاپ روی اشیاء می باشد که به وسیله این سیستم چاپ امکان چاپ روی بسیاری از سطوح با کیفیت و ماندگاری بالا و همچنین قیمت مناسب،در تیراژ حتی ۱ عدد امکان پذیر می باشد.ولی قبل از توضیح این روش چاپ، باید بدانیم که تصعید یا Sublimation چیست، همانطور که می دانیم بطور معمول مواد در سه حالت جامد، مایع و گاز در طبیعت موجودند، اکثر مواد در اثر گرما از حالت جامد به مایع (ذوب) و سپس به گاز (تبخیر) تبدیل می شوند و با سرد شدن از گاز به مایع (میعان) و از مایع به جامد (انجماد) تبدیل می شوند. ولی در طبیعت موادی وجود دارند که فقط در دو حالت جامد و گاز هستند این مواد در اثر گرما از حالت جامد مستقیما به گاز تبدیل شده و با سرد شدن مستقیما جامد می شوند. به تبدیل مستقیم از حالت جامد به گاز تصعید گفته می شود. این خاصیت اساس روش چاپ تصعیدی است، جوهر استفاده شده در روش چاپ تصعیدی این خاصیت را دارد که در دمای حدود ۱۸۰ درجه سانتیگراد مستقیما از حالت جامد به گاز تبدیل شود. با این روش می توان تصویر چاپ شده را از روی کاغذ مخصوص به شی مورد نظر انتقال داد.
در این روش، تصویر دلخواه با استفاده از یک پرینتر خانگی و جوهر Sublimation روی کاغذ مخصوص چاپ می شود. سپس تصویر چاپ شده روی شی مورد نظر گذاشته می شود و در مجاورت گرما و حرارت به سطح جسم منتقل می شود. وجود یک پوشش مخصوص روی شی از پاک شدن تصویر چاپ شده جلوگیری می کند. مهمترین مزایای این روش چاپ، هزینه پایین دستگاه های چاپ و همچنین امکان چاپ در تیراژ پایین است.
تصویر چاپ شده با استفاده از یک دستگاه پرس حرارتی، گرم شده و به شی مورد نظر فشرده می شود، در اثر گرما جوهر تشکیل دهنده تصویر به حالت گاز در آمده و تحت فشار پرس، روی پوشش مخصوص شی منتقل می شود.
از این روش برای چاپ روی بشقاب، لیوان، کاشی، پازل، ماوس پد و … استفاده می شود. بشقاب ها و لیوان های چاپ شده با این روش قابل شستشو حتی با ماشین ظرفشویی هستند.
پرس های حرارتی در انواع مدور (مخصوص ماگ، لیوان، گلدان و …)، تخت (مخصوص کاشی، پازل و …)، پرس بشقاب، پرس کلاه و همچنین پرس های چند کاره تولید می شود.