قفل های هوشمند را بشناسیم

انقلاب دیجیتال به نحو چشمگیری جنبه های مختلف زندگی روزمره مان را دچار تغییر و تحول کرده و هر روز شاهد ظهور اختراع ها و دستاوردهای جدیدی هستیم که روش های سنتی را به کلی محو یا دستخوش تغییری شگرف می کند. تلویزیون، تلفن و حتی یخچال و لباسشویی هوشمند، پدیده هایی است که در همین چند سال اخیر یکباره خبر هوشمند شدنشان را شنیده ایم.

با توجه به این نکته که وسایل مختلف زندگی پیرامون مان در حال هوشمند شدن و تعامل تنگاتنگ با اینترنت است، نمی توان آینده ای را تصور کرد که در چشم انداز آن، خانه ها به همین شکل سنتی امروز باقی بمانند. شاید اگر در آینده زندگی می کردید، کافی بود به یکی از اهالی خانه تلفن بزنید تا او از راه دور در را برای شما باز کند یا حتی خانه ها فاقد قفل و کلید بودند و کامپیوتری مرکزی با تشخیص چهره شما، در را برایتان باز می کرد.

اگرچه مدت زمان زیادی است نظریه ها و طرح های مختلفی را درباره خانه های هوشمند می شنویم، ولی هنوز به راه حل جامعی نرسیده ایم که بتواند با قیمت ارزان و معقول، خانه ای را که در آن زندگی می کنیم با وسایل هوشمند درون آن همسو کند. هنوز قفل های درشت و دسته کلید های جاگیر، وظیفه محافظت از خانه و کاشانه مان را به عهده دارند که در صورت گم شدن یا صدمه دیدن می تواند ما را پشت در خانه نگاه دارد. با همه ویژگی هایی که قفل های مکانیکی سنتی از قبیل ضد آتش سوزی و انفجار برای خود دست و پا کرده اند، نمی توانند در صورت شکسته شدن و سرقت، صاحبخانه از همه جا بی خبر را آگاه کنند. با توجه به همین موارد است که نیاز به خانه های هوشمند بخصوص قفل های هوشمند بشدت احساس می شود و این روزها مهندسان زیادی در سراسر دنیا می کوشند حفاظ خانه ها را با دنیای دیجیتال پیوند دهند و آنها را هوشمند کنند.

ویژگی مشترک تمام قفل های هوشمندی که تا به حال ساخته شده، این است که می توان به کمک یک تلفن هوشمند و برنامک مخصوص آنها را کنترل و مدیریت کرد. برخی از این سیستم های ابداعی که تاکنون معرفی شده است به کلی جایگزین قفل و کلید سنتی می شوند، در حالی که برخی دیگر تنها با افزودن یک دستگاه جمع و جور کوچک، در و قفل آن را به یک نمونه دیجیتال تبدیل می کنند. کلید برخی تنها نزدیک کردن تلفن هوشمند یا یک اشاره انگشت دست است و برخی دیگر نیاز به شناسایی چهره دارند. به هر حال این قفل ها هر چه باشد، نوید تغییری بنیادین را در یکی از وسایلی می دهد که قرن هاست به همان ساختار اولیه باقی مانده و تنها ظاهر آن تغییر کرده است. در ادامه پنج نمونه قفل هوشمند را که توانسته اند با موفقیت مرحله طراحی و ساخت را پشت سر بگذارند و به محبوبیت برسند، معرفی کرده ایم. ذکر این نکته ضروری است که قفل های هوشمند تا فراگیر شدن و رسیدن به نقطه ای که عاری از هرگونه عیب و مشکل باشد هنوز راه درازی در پیش دارند.

۱ قفل هوشمند آگوست (August)

قفل هوشمند آگوست، بدون شک یکی از بهترین نمونه های موجود است که با ظرافت خاصی طراحی و ساخته شده است. این قفل دایره شکل که از آلومینیوم صیقل یافته ساخته شده، به کلی جایگزین قفل قدیمی روی در منزلتان می شود که می توان آن را با سیستم عامل های رایج تلفن های هوشمند همچون آی.او.اس و اندروید یا یک برنامک تحت وب کنترل کرد. این قفل لیست افرادی را که کلید دیجیتالش را دارند و بازش کرده اند ارائه می دهد و این اختیار را به صاحبش می دهد تا به هر تعداد که مایل است کلید دیجیتال در اختیار اعضای خانواده و دوستان و آشنایانش قرار دهد. علاوه بر امکان تعریف افراد مختلف، آگوست این امکان را دارد تا مدت زمان ـ روز یا ساعت ـ برای کلید افراد غریبه معین کند. سیستم این قفل هوشمند به کمک تکنولوژی بلوتوث و نزدیک کردن تلفن به آن کار می کند؛ فرد برای باز کردن در نیازی به لمس در یا نمایشگر تلفنش ندارد. لازم به ذکر است که این قفل، فقط ۲۰۰ دلار قیمت دارد و با باتری هایی که درون آن قرار می گیرد، کار می کند.

۲ قفل هوشمند شِلیج (Schlage)

این قفل در عوض استفاده از یک سیستم کاملا هوشمند، هنوز همان اصالت و ویژگی های یک قفل قدیمی را یدک می کشد. شلیج با قفل موجود روی در به کلی تعویض می شود و علاوه بر آن که کلید معمولی به داخلش می رود، یک صفحه کلید پوشانده شده با ارقام را نیز در اختیار صاحبش قرار می دهد. با این قفل می توان تا ۱۹ کد مختلف با بازه زمانی تعریف شده برای افراد گوناگون تنظیم کرد که در صورت نیاز امکان بازتنظیم و پاک کردن هر کدام از کد های تعریف شده وجود دارد.

نکته مهم درباره قفل این است که می توان آن را از راه دور نیز باز و بسته کرد، ولی استفاده از این قابلیت مستلزم پرداخت هزینه ای ماهانه به شرکت سازنده آن است.

۳ قفل هوشمند گوجی (Goji)

این قفل که نام جالبی هم دارد، یکی از جدیدترین نمونه های تولید شده است که از دل یک ایده دانش بنیان بیرون آمده است. همچون قفل آگوست، گوجی به شکل یک دیسک است که به آسانی پشت در روی قفل قدیمی نصب می شود. روی دیسکی که پشت در نصب می شود، نمایشگری وجود دارد که پیام خوشامدگویی برای فرد داخل شونده به نمایش می گذارد، اما غیر از این نمایشگر جالب ترین ویژگی گوجی دوربین کوچکی است که روی آن نصب شده تا هنگام ورود هر فرد، از چهره وی عکس بگیرد و این امکان را دارد تا تصویر را برای صاحبش ارسال کند. همچنین گوجی با اتصال به اینترنت می تواند از هرجایی توسط صاحبش باز یا بسته شود. زمانی که صاحب قفل به در نزدیک شود، گوجی به صورت خودکار با ایجاد یک ارتباط ایمن از طریق بلوتوث با تلفن هوشمند فرد بدون نیاز به هیچ لمسی در را باز می کند. این قفل به گونه ای ساخته شده که اگر صاحب آن پس از باز کردن قفل از وارد شدن به خانه منصرف شود، در بسته شود. گوجی با چهار عدد باتری قلمی کار می کند که انرژی مورد نیاز آن را برای مدت یک سال فراهم می کند.

۴ قفل هوشمند لاکیتران (Lockitron)

این قفل نمونه هوشمند نسبتا ساده ای است که کاملا روی قفل در پشت در خانه نصب می شود. لاکیتران به کمک یک برنامک تحت وب ـ که می توان از آن روی همه تلفن های هوشمند استفاده کرد ـ تنها با یک ضربه انگشت در را باز و بسته می کند.

با این قفل نیز به کمک برنامک آن می توان دسترسی به اعضای خانواده و دوستان داد. از آنجا که این قفل فرستنده شبکه بی سیم (وای فای) در دل خود دارد، می تواند اخطارها و اعلاناتی را مبنی بر باز و بسته شدن قفل در هر جایی که باشید برایتان ارسال کند. اگرچه پلاستیکی بودن جنس این قفل ۱۷۹ دلاری یکی از معایبش به شمار می رود؛ ولی شیوه نصب آسانی دارد.

۵ قفل هوشمند کیوو (Kevo)

این قفل هوشمند به صورت کامل صاحبش را از شر قفل قدیمی نجات می دهد و به کمک بلوتوث کار می کند و فقط با تلفن های هوشمند آیفون سازگاری دارد.

برای باز کردن قفل تنها کافی است با آیفون خود نزدیک در شوید و قفل را با انگشت خود لمس کوتاه کنید تا حلقه دور آن به رنگ سبز دربیاید و باز شود. همانند قفل های دیگر می توان برای کیوو کلید های دیجیتال مختص افراد مختلف ایجاد کرد و آنها را از طریق برنامک مخصوص روی تلفن هوشمند ارسال و همچنین کنترل کرد