فیلتر تصفیه آب خانگی

  

 

فيلتر تصفيه آب مرحله اول ( فيلتر پلي پروپيلن)

 

فيلتر تصفيه آب مرحله اول دستگاه تصفيه آب خانگي از جنس پلي پروپيلن (pp) مي باشد و توانايي حذف گل و لاي، شن و ماسه، زنگ لوله و کليه ذرات معلق در آب به قطر بالاي 5 ميکرون رو دارد

 

اين فيلتر تصفيه آب به رنگ سفيد بوده و هنگامي که با آلاينده ها را از آب حذف ميکند به رنگ زرد در مي آيد،که نشان دهنده زمان تعويض فيلتر تصفيه آب پلي پروپيلن مي باشد.

 

 

 

فيلتر تصفيه آب خانگي | فيلتر PP

 

معمولا بهترين زمان تعويض اين فيلتر بين 1 تا 2 ماه پس از نصب مي باشد البته زمان تعويض به ميزان آلايندگي آب ورودي در هر منطقه بستگي دارد و باعث تغيير در زمان تعويض فيلتر دستگاه تصفيه آب خانگي مي شود بنابراين زمان دقيق تعويض فيلتر ها با توجه به آب ورودي دستگاه متفاوت خواهد بود.

زمان تعويض به موقع اين فيلتر دستگاه تصفيه آب از صدمه و خسارات احتمالي به فيلترهاي مراحل بعدي دستگاه تصفيه آب خانگي جلوگيري مي کند.

 

 

فيلتر تصفيه آب مرحله دوم ( فيلتر UDF)

 

 

اين فيلتر تصفيه آب با نام هاي فيلتر تصفيه آب کربن فعال(Active carbon) ، فيلتر تصفيه آب زغالي و کربن اکتيو شده معرفي گرديده شده است.مواد داخل اين فيلتر در يک محفطه اي جمع آوري مي شود . فيلتر تصفيه آب کربن فعال داراي منافذ بسيار ريزي مي باشد که اگر با ميکروسکوپ به آن نگاه کنيم داراي حفره و پستي و بلندي مي باشد. فيلتر آب کربن فعال که در مرحله دوم دستگاه تصفيه آب خانگي استفاده مي شود.

 

 

 

 

فيلتر تصفيه آب خانگي | فيلتر اکتيو کربن

 

دانستن اين نکته جالب است که در دستگاه هاي تصفيه آب صنعتي از زغال سنگ به عنوان فيلتر تصفيه آب کربن فعال و در دستگاه تصفيه آب خانگي از پوست نارگيل به عنوان فيلتر تصفيه آب کربن فعال استفاده مي شود که کاملا بهداشتي بوده و براي مصارف خانگي و شرب مناسب مي باشد.

 

فيلتر تصفيه آب کربن فعال براي حذف رنگ و بوي نامطلوب آب، حذف کلر فعال موجود در آب و چايين آوردن کدورت استفاده مي شود.در واقع فيلتر تصفيه آب کربن فعال مواد موجود در آب را ابتدا جذب مي کند و سپس تجذيه مي کند.

 

بهترين زمان تعويض اين فيلتر تصفيه آب بين 3 الي 4 ماه مي باشد.

 

 

فيلتر تصفيه آب مرحله سوم ( فيلتر کربن بلاک)

 

فيلتر تصفيه آب خانگي مرحله سوم با به نام کربن بلاک (CTO) مي باشد و مانند فيلتر تصفيه آب مرحله دوم (فيلتر کربن فعال) عمل مي کند و در واقع برخي مواد شيميايي ديگر  و ذرات باقي مانده کلر که براي فيلتر ممبران بسيار مضر هست را حذف مي کند و طعم و رنگ آب را بهبود مي بخشد.

 

 

فيلتر تصفيه آب مرحله چهارم (فيلتر ممبران)

 

فيلتر ممبران (memberan) فيلتر تصفيه آب مرحله چهارم مي باشد که از يک سري غشاء نيمه تراوا که از جنس يري استات سلولوز بسيار نازک ساخته شده که به دور هم پيچيده شده اند و در دستگاه هايي از روش اسمز معکوس (RO) براي تصفيه آب استفاده مي شوند وجود دارند. اساس کار اين فيلتر تصفيه آب اين صورت است که آب توسط يک پمپ با فشار وارد اين فيلتر شده و آب تصفيه شده از يک سو و آب غير بهداشتي و ناخالص از سوي ديگر خارج مي شود. اين فيلتر تصفيه آب توانايي حذف 98 درصد آلاينده ها و مواد شيميايي موجود در آب را دارد.

 

 

فيلتر دستگاه تصفيه آب خانگي | فيلتر ممبران

 

دانستن اين نکته مهم است که دماي مناسب براي ورود به فيلتر ممبران (memberan) بيست و پنج درجه سانتي گراد مي باشد و هرچه دماي آب بالاتر رود منافذ فيلتر ممبران (memberan) بازتر شده و آلاينده هاي بيشتري را از خود عبور مي دهد.

 

 

فيلتر تصفيه آب خانگي | محفظه قرارگيري فيلتر ممبران

 

زمان تعويض اين فيلتر تصفيه آب ارتباط مستقيم با زمان تعويض فيلتر هاي پيش تصفيه ( فيلتر تصفيه آب پلي پروپيلن، فيلتر تصفيه آب کربن فعال و فيلتر تصفيه آب کربن بلاک) دارد ولي با اندازه گيري مقدار TDS  ميتوان به زمان دقيق تعويض اين فيلتر آب پي برد ولي بطور حدودي زمان تعويض آن بين 18 ماه تا 24 ماه مي باشد.

 

 

           

 

 

فيلتر تصفيه آب مرحله پنجم ( فيلتر پست کربن)

 

 

 

 

فيلتر تصفيه آب گرانول يا فيلتر تصفيه آب پست کربن (Post Carbon) که حاوي ريز دانه هاي کربن فعال مي باشد در مرحله 5 دستگاه تصفيه آب خانگي استفاده مي شود و براي از بين بردن بو و طعم آب و آلاينده هاي احتمالي موجود در اثر ماندگاري زياد آب در مخزن مي باشد را از بين مي برد و همچنين رنگ و مزه آب را بهبود مي بخشد و باعث شفافيت آب مي شود.

 

زمان تعويض فيلتر تصفيه آب پست کربن بعد از عمر مفيدشان و بسته به ميزان آب مصرفي (1500 گالن) معمولا بين 18 تا 24 ماه مي باشد،اين فيلتر آب برخلاف فيلترهاي قبلي درون کارتريجي قرار ندارد و پس از تمام عمرشان به طور کامل تعويض و فيلتر بعدي جايگزين آن مي شود.

 

نکته مهمي که بايد به آن اشاره کرد اين است که در زمان تعويض فيلتر تصفيه آب پست کربن بايد به جهت فلش آب عبوري بر روي آن توجه شود تا عملکرد فيلتر صحيح باشد و بعد از تعويض بهتر است در حدود 3 گالن آب از آن عبور داده شود تا ريز دانه هاي داخل آن بخوبي شسته شوند.

 

فيلتر تصفيه آب مرحله ششم ( فيلتر مينرال يا فيلتر مواد معدني)

 

فيلتر تصفيه آب مواد معدني (Mineral) اين فليتر تصفيه آب معمولا به شکل اسوانه زرد رنگ مي باشد که حاوي ريز دانه هاي مواد معدني مي باشد و به عنوان فيلتر ششم دستگاه تصفيه آب خانگي استفاده مي شود.

 

در سيستم تصفيه آب به روش اسمز معکوس (RO) مواد معدني از آب حذف ميگردد و اين فيلتر تصفيه آب ، مواد معدني مورد نياز بدن (کلسيم و منيزيم و..) را پس از تصفيه کامل به آب اضافه ميکند. لازم به توضيح است فيلتر تصفيه آب مينرال داراي تاييديه سازمان جهاني بهداشت (NSF) از آمريکا است.

 

 

 

فيلتردستگاه تصفيه آب خانگي | فيلتر مينرال

 

زمان تعويض اين فيلتر تصفيه آب نيز بسته به ميزان آب مصرفي و معمولا بين 18 تا 24 ماه مي باشد.

 

 

           

 

 

فيلتر تصفيه آب قليايي ( فيلتر ORP)

 

 

فيلتر تصفيه آب قليايي که به آن  ORP نيز گفته مي شود استوانه اي مي باشد که شامل گوي هايي است که مواد معدني مانند کلسيم و منيزيم، پتاسيم و سديم را به آب اضافه مي کند و توانايي افزايش PH را دارد و با رساندن به رنج 8 تا 9 آب را قليايي مي کند.

 

 

اين فيلتر از اجزاي اصلي دستگاه تصفيه آب خانگي محسوب نمي شود ولي استفاده از آن مزيت هايي دارد که مي توانيد به خواص آب قليايي مراجعه کنيد.

 

عمر مفيد فيلتر قليايي يک سال مي باشد.

 

 

 

فيلتر تصفيه آب ماوراي بنفش ( فيلتر UV)

 

 

از تکنولوژي فيلتر تصفيه آب ماوراي بنفش (UV)  براي ضد عفوني کردن آب هاي آشاميدني و تصفيه پساب ها و... براي شهرهايي که TDS آب ورودي بالاي 700 دارد کاربرد دارد

 

 

اين فيلتر در مسير آب خروجي تصفيه شده به روش RO قرار ميگيرد و شامل يک محفظه از جنس استيل و يک يک لامپ مي باشد.

 

 

زمان تعويض اين فيلتر تصفيه آب هنگامي مي باشد که اين لامپ بسوزد.