اینترنت همراه چیست ؟ بررسی انواع اینترنت همراه در ایران

اینترنت همراه یکی از مهم ترین دقدغه های افرادیه که دائم در مسافرتن یا اینکه مستاجرن و هر سال خونه شونو عوض می کنن . من در این پست می خوام روش ها و امکانات دسترسی اینترنت همراه در ایران رو خدمت تون معرفی کنم تا اون افرادی که در همه جا به اینترنت احتیاج دارن تکلیف شون مشخص باشه که چه نوع سرویسی براشون مناسبه . خیلیا رو دیدم که بدون آگاهی از وضعیت تکنولوژی های اینترنت همراه در ایران ، متضرر شدن و سرویسی گرفتن که براشون مناسب نبوده ! برای دسترسی به اینترنت به صورت همراه ( سیار ) در ایران سه تا راه حل مختلف فراهم شده ( مرداد ۹۳ ) که من به ترتیب اولویت و کیفیت این سرویس ها رو خدمت تون معرفی می کنم .
اینترنت همراه با استفاده از تکنولوژی وایمکس WiMax
اینترنت همراه با استفاده از وایمکس ( انواع مودم های وایمکس )

اینترنت همراه با استفاده از وایمکس ( انواع مودم های وایمکس )

WiMax مخفف عبارت  Worldwide Interoperability for Microwave Access به معنی قابلیت تبادل و استفاده اطلاعات در سطح جهانی ، در واقع یک سیستم ارتباطی بی سیمه که از طریق امواج رادیویی  MicroWave بین سرویس دهنده و کاربر ارتباط بر قرار میکنه . تکنولوژی وایمکس در واقع با استفاده از دکل های متعدد در سطح شهر به کاربران سرویس میده . بنا براین هر چی تعداد این دکل ها بیشتر باشه و یا هر چقدر که کاربر به دکل های وایمکس نزدیک تر باشه ، کیفیت اتصال اینترنت هم بهتره . قیمت وایمکس از ADSL بیشتر و از GPRS و ۳G کمتره و سطح پوشش وایمکس ( به جز روستا ها ) میشه گفت خوبه . وقتی سرویس وایمکس رو می خرید بهتون یه مودم هم میدن ( رایگان نیست ! ) که این مودم توسط کارشناس خود شرکت سرویس دهنده تنظیم شده . استفاده از وایمکس واقعا آسونه ، و فقط کافیه که آداپتور مودم وایمکس رو به برق بزنید . در ضمن همه مودم های وایمکس ، وایرلس ( بی سیم ) هستن البته معمولا یه پورت LAN هم دارن و می تونید با استفاده کابل LAN مودم وایمکس رو به کامپیوتر روی میزی تون PC هم وصل کنید . وایمکس هر جا که آنتن داشته باشه قابل استفاده است و هیچ دردسری هم نداره . در حال حاضر در ایران دو تا شرکت مبین نت و ایرانسل سرویس اینترنت همراه وایمکس ارائه میکنن . شرکت مبین نت مناطق بیشتری رو در سطح کشور تحت پوشش وایمکس قرار داده ! تمرکز شرکت مبین نت روی سرویس وایمکسه اما شرکت ایرانسل اوپراتور تلفن همراهه و طبیعیه که وایمکس مبین نت نسبت به ایرانسل بهتر باشه . البته کیفیت وایمکس به محل جغرافیایی کاربر خیلی بستگی داره ! یعنی ممکنه تو یه منقطه ایرانسل بهتر از مبین نت باشه و تو یه منطقه دیگه قضیه برعکس باشه . بنا براین بهترین کار اینه که قبل از خرید سرویس وایمکس حتما با دوستان و یا فامیلا تون که از اون شرکت ( در منقطه خودتون ) سرویس گرفتن مشورت کنید . به نظر من اینترنت وایمکس wimax  بهترین نوع اینترنت همراه در ایرانه . و اگر به اینترنت ADSL دسترسی ندارید ، وایمکس بهترین گزینه ست.

■ مناطق تحت پوشش وایمکس مبین نت : اغلب نقاط ایران تحت پوشش وایمکس مبین نت قرار دارن اما در بزرگ مثل تهران ، پوشش وایمکس مبین نت بهتر و گسترده تره .

■ مناطق  تحت پوشش وایمکس ایرانسل : تهران ،البرز ( کرج ) ، اصفهان ، خراسان رضوی ،  فارس ،  خوزستان ، آذربایجان شرقی

مزایای اینترنت وایمکس : استفاده از اینترنت همراه در اغلب نقاط کشور ، قیمت نسبتا مناسب ( البته نه مناسب تر از ADSL ) ، پایداری بیشتر نسبت به GPRS

معایب اینترنت وایمکس : کم بودن تعداد دکل ها ، مضررات امواج رادیویی برای بدن انسان به خصوص خانم های باردار و کودکان
اینترنت همراه با استفاده از سیم کارت
اینترنت همراه با استفاده از سیم کارت 3G یا GPRS

اینترنت همراه با استفاده از سیم کارت ۳G یا GPRS

راه حل دوم استفاده از اینترنت همراه در ایران استفاده از سیم کارته . اینترنت همراه سیم کارتی در بسیار از کشور ها یک روش معمول و بسیار کاربردیه اما در ایران فعلا ( مرداد ۹۳ ) بیشتر شبیه یه سوء تفاهمه :D اما خب از حق نگذریم وضعیت اینترنت اوپراتور های موبایلی داره هر روز بهتر میشه . در حال حاضر در ایران دو تکنولوژی اینترنت همراه مبتنی بر سیم کارت ارائه میشه : اینترنت ۳G و اینترنت GPRS . در ادامه من تفاوت ، مزایا و معایب هر کدوم از این تکنولوژی رو خیلی خلاصه و ساده خدمت تون عرض می کنم .
■ اینترنت همراه با استفاده از تکنولوژی ۳G

واژه ۳G مخفف ۳rd Generation یا نسل سومه . اینترنت ۳G اولین بار توسط شرکت رایتل در ایران ارائه شد . تکنولوژی ۳G مزایای زیادی نسبت به GPRS داره و حتی از WiMax هم بهتره اما متاسفانه یه مشکل بزرگ در ایران وجود داره که من به خاطر همین مشکله که در اولویت بندی اینترنت همراه ، وایمکس رو گزینه اول قرار دادم ! مشکل ۳G در ایران پوشش دهی بسیار محدوده . البته ارائه سرویس ۳G توسط شرکت های همراه اول و ایرانسل ( نیمه دوم ۹۳ ) می تونه تا حد زیادی این مشکل رو حل کنه . تکنولوژی ۳G امکان ارسال SMS ، مکالمه  صوتی ، مکالمه صوتی و تصویری ( هنوز تو ایران راه نیوفتاده !!! ) و اینترنت پر سرعت رو فراهم میکنه . یکی از مزایای بسیار خوب ۳G اینه که حتی در حال حرکت هم شما می تونید ازش استفاده کنید و کلا قطعی تو کارش نیست . البته باز هم متاسفانه به دلیل کم بودن پوشش دهی ، در ایران نمی تونید بدون قطعی اتصال از ۳G استفاده کنید . این قطعی اتصال به شبکه هنگام مسافرت از بین شهری اتفاق میوفته که گویا قرار تا چند وقت دیگه این مشکل هم حل بشه . شما می تونید هم با موبایل و هم با کامپیوتر از اینترنت ۳G استفاده کنید . اکثر موبایل و تبلت های جدید از تکنولوژی ۳G پشتیبانی می کنن بنابراین فقط کافیه سیم کارت ۳G تون رو تو موبایل نصب کنید و تنظیماتش رو انجام بدین . اما برای استفاده از اینترنت ۳G لازمه حتما یه مودم ۳G بخرید و از طریق پورت USB این مودم رو به سیستم تون متصل کنید . قیمت مودم های ۳G حدودا ۱۰۰ هزار تومنه که بسته به مدل و امکانات ممکنه گرون تر هم باشه .
■ اینترنت همراه با استفاده از تکنولوژی GPRS

GPRS یا خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی ( General Packet Radio Service ) یک تکنولوژی قدیمی برای دسترسی به اینترنته که سعرتش نهایتا ۵۶ کیلو بیت در ثانیه است  . اگر بخوایم تکنولوژی۳G  رو باGPRS مقایسه کنیم میشه گفت که نسبت شون مثه اینترنت ADSL به Dial Up دایل آپه ! اینترنت GPRS بسیار کنده و خیلی ها رو کلا پشیمون میکنه . از نظر من استفاده از GPRS کلا کار غیر معقولیه و اگر محل زندگی و یا کار تون رو عوض کنید خیلی منطقی تره :D اگر چه تکنولوژی GPRS دیگه در حال منسوخ شدنه اما در بعضی مواقع دیگه واقعا چاره ای نیست و تنها راه حل اینه که از GPRS استفاده کنید . برای استفاده از GPRS دقیقا مثه ۳G یا باید سیم کارت رو تو تبلت یا موبایل تون نصب کنید یا اینکه یه مودم GPRS بخرید و سیم کارت رو داخل مودم GPRS نصب کنید . قیمت مودم GPRS هم بین ۸۰ تا ۱۰۰ تومنه .
نتیجه گیری کلی درباره انتخاب نوع سرویس اینترنت همراه در ایران

■ اینترنت وایمکس برای کاربران خانگی و یا تجاری که در شهر های بزرگ مثل تهران زندگی می کنن خیلی مناسبه به شرطی که امکان دسترسی به ADSL نباشه !

■ امواج رادیویی که بین دکل های وایمکس و کاربران ارسال و دریافت میشه برای بدن انسان ، به خصوص خانم های باردار و کودکان ضرر داره !

■ هزینه هی سرویس اینترنت وایمکس نسبتا خوبه .

■ پوشش تکنولوژی ۳G در حال حاضر در ایران خیلی کمه اما تا قبل از نوروز ۹۴ خیلی بهتر میشه .

■ اینترنت ۳G بسیار عالیه اما فعلا به دلیل عدم پوشش وسیع بهتره از وایمکس استفاده کنید .

■ اینترنت GPRS داره منسوخ میشه و بهتره یا از ۳G استفاده کنید یا وایمکس .