زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

مسلم است که هدف اصلي شما از خريداري دستگاه تصفيه آب خانگي ، بالا بردن سطح بهداشت و کيفيت آب آشاميدني خود و خانواده محترمتان بوده است. تامين آب آشاميدني سالم و بهداشتي ، مهمترين انتظاري است که شما از يک دستگاه تصفيه آب داريد. اما آيا مي دانيد که در صورت عدم تعويض به موقع فيلترهاي دستگاه ، باعث مي شود که دستگاه ديگر قادر به توليد آب آشاميدني بهداشتي و سالم نباشد؟
اگر بعد از انقضاء فيلترها ، آنها را با فيلترهاي جديد جايگزين نکنيد ، علاوه بر اختلال در تصفيه آب آشاميدني که گاه مي تواند به سلامتي شما نيز آسيب برساند ، از طرفي ممکن است باعث آسيب رساندن به اجزاي دستگاه شده و هزينه هاي بيشتري را به شما تحميل کند.
اما زمان بندي تعويض فيلترها به چه صورت است؟ در اينجا به شرح تک تک فيلترها و زمان بندي آنها مي پردازيم. از آنجا که ممکن است نوع فيلترهاي استفاده شده در مدل هاي مختلف ، متفاوت باشد ، لذا ما به شرح کليه فيلترها مي پردازيم. جهت اطلاع از نوع فيلترهايي که در دستگاه شما استفاده شده است مي توانيد به توضيحات دستگاه خود در قسمت محصولات سايت و يا به دفترچه راهنماي دستگاه خود مراجعه کنيد.

فيلترهاي اليافي ( 1 ميکرون و 5 ميکرون )
اين فيلترها از الياف مصنوعي پلي پروپيلن (Poly Propylene : PP ) ساخته شده اند. رشته هاي الياف مانند يک کلاف به هم پيچيده و فشرده شده اند به طوري که منافذ لابلاي آنها حداکثر 1 ميکرون ( در فيلترهاي 1 ميکروني ) و يا 5 ميکرون ( درفيلترهاي 5 ميکروني ) مي باشد. عملکرد اين فيلترهاي تصفيه آب دقيقا مانند يک صافي است. به طوري که ذرات معلق در آب شهري ، نظير : گل و لاي ، شن و ماسه ، زنگ لوله ها و ذرات ناشي از پوسيدگي شبکه لوله کشي و ساير آلاينده هاي معلقي که ممکن است در آب شهري وجود داشته باشند را از آب حذف مي کنند و باعث زلال شدن و شفاف شدن آب مي شوند.

زمان تعويض فيلترهاي اليافي : چنانکه در نحوه عملکرد اين فيلترها بيان شد، ذرات معلق موجود در آب شهري توسط اين فيلترها از آب گرفته مي شوند ، اين ذرات در اطراف فيلترهاي اليافي تجمع مي کنند و علاوه بر اينکه باعث کاهش فشار و حجم آب ورودي مي شوند ، تبديل به محل مناسبي براي رشد ميکروارگانيزمهاي بيماري زا مي گردند و در واقع خود منشاء ايجاد آلودگي هاي ثانويه خواهند شد. لذا فيلترهاي اليافي مي بايست حداکثر هر شش ماه يکبار به طور مرتب تعويض شوند. اين زمان در واقع حداکثر عمر مفيد اين فيلترهاست . ممکن است در مناطقي که آلاينده هاي معلق موجود در آب بيشتر هستند و کيفيت آب آشاميدني پايين تر است ، اين فيلترها زودتر از 6 ماه نياز به تعويض داشته باشند. در اين خصوص بهتر است با نمايندگي هاي مجاز فروش و خدمات پس از فروش مستقر در منطقه سکونت خود مشورت کنيد.

فيلترهاي کربن فعال (GAC , UDF , … )
وظيفه فيلترهاي کربني ، حذف کلر ، گازهاي شيميايي ، ناخالصي هاي آلي ، بو و طعم نامطبوع و حشره کش ها از آب آشاميدني است. خاصيت جذب کنندگي که در سطح کربن وجود دارد باعث مي شود که کلر و ساير گازهاي شيميايي محلول در آب جذب اين ماده شده و از آب حذف شوند.

زمان تعويض فيترهاي کربن فعال : به طور متوسط بعد از گذشت حدود 6 ماه ، اين فيلترهاي کربني خاصيت جذب کنندگي خود را از دست داده و اصطلاحا اشباع مي شوند . به طوري که ديگر قادر به جذب کلر و ساير گازهاي شيميايي موجود در آب نيستند. اشباع شدن فيلترهاي كربن فعال، تجمع مواد آلي در اين فيلترها را نيز به دنبال دارد. مواد آلي جذب شده توسط اين فيلترها پس از اينكه فيلتر ديگر قادر به جذب كلر نباشد، محيط بسيار مناسبي براي تغذيه و رشد باكتريها، انگلها و ساير ميكروارگانيزمها را فراهم آورده و باعث بوجود آمدن مشكلات جدي در بهداشت و سلامت آب ميشوند.
از طرفي ، کربن بعد از اشباع شدن ، ديگر قادر به جذب کلر نيست ، در نتيجه کلر و گازهاي شيميايي محلول در آب از اين فيلتر ها عبور کرده و نه تنها باعث افت کيفيت آب آشاميدني مي شوند بلکه به مرور زمان باعث وارد آمدن خسارت و تخريب شدن اصلي ترين و گران ترين فيلتر ، يعني ممبران RO خواهند شد. چراکه ممبران RO به شدت نسبت به کلر حساس بوده و در معرض کلر ، از بين خواهد رفت. تعويض فيلترهاي کربني بعد از 6 ماه ، علاوه بر اينکه از آلوده شدن آب آشاميدني جلوگيري مي کند ، در ضمن از آسيب ديدن فيلتر اصلي ( ممبران RO ) و پرداخت هزينه هاي تعويض آن نيز جلوگيري خواهد کرد و باعث کاهش چشمگير هزينه هاي نگهداري دستگاه تصفيه آب خانگي خواهد شد.

ممبران RO يا فيلتر غشائي اسمز معکوس
اين فيلتر ، اصلي ترين ، مهم ترين و گران ترين فيلتر دستگاه هاي تصفيه آب خانگي اسمز معکوس است. فيلتر ROاز لايه هاي غشاء نيمه تراوا ساخته شده است که به دور يک لوله مرکزي پيچيده شده اند. غشاء از نوعي پليمر آب دوست ساخته شده است که مي تواند از جنس مواد پلي آميد و يا استات سلولوز باشد.

وظيفه اين فيلتر حذف ناخالصي هاي جامد محلول در آب نظير : نيترات ، فلزات سنگين ( کادميوم ، سرب ، جيوه ، مس و ... ) آرسنيک ، املاح تشکيل دهنده سختي آب و کاهش سنگيني آب است. با حذف ناخالصي هاي محلول در آب ، آب هاي سنگين تبديل به آب گوارا و سبک شده و سختي نامطلوب آب به طرز چشمگيري کاهش پيدا مي کند و باعث جلوگيري از رسوب گذاري آب در کتري و سماور و ساير لوازمي که با آب گرم و جوش سرو کار دارند مي شود.
زمان تعويض فيلتر غشائي اسمز معکوس ( ممبران RO ): از آنجا که ملکولهاي ناخالصي موجود در آب ، قادر به عبور از غشاء نيمه تراوا نيستند ، در نتيجه در طرف ديگر غشاء جمع مي شوند. اما دستگاه تصفيه آب خانگي طوري طراحي شده است که از تجمع اين املاح در بين لايه هاي فيلتر جلوگيري مي کند و آنها را از طريق مجراي تخليه پساب دستگاه ، به بيرون هدايت مي کند. اين موضوع باعث مي شود که عمر مفيد اين فيلتر زياد باشد. اما زمان دقيق تعويض اين فيلتر بستگي به عواملي از قبيل : کيفيت آب ورودي و ميزان املاح موجود در آب ، نوع املاح و تعويض به موقع فيلترهاي ديگر دارد. چنانچه فيلترهاي ديگر که در بالا ذکر شد به موقع تعويض شوند ، اين فيلتر بين 2 تا 3 سال عمر خواهد کرد. زماني که املاح در اطراف فيلتر تجمع کنند ، روند توليد آب توسط دستگاه کند خواهد شد و در نتيجه منبع ذخيره دستگاه به کندي پر خواهد شد. در صورت مشاهده اين علايم از نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش آکواجوي در منطقه خود بخواهيد که دستگاه تصفيه آب شما را بررسي کرده و در صورت لزوم نسبت به تعويض ممبران اقدام نمايد.

فيلتر کربن نهايي
در مرحله پنجم دستگاه هاي پنج مرحله اي ، فيلتر کوچکي به نام فيلتر کربن نهايي وجود دارد. جنس و عملکرد اين فيلتر دقيقا مشابه فيلترهاي کربن فعال است که در بالا توضيح داده شد. وظيفه اصلي اين فيلتر حذف طعم و بوي نامطبوعي است که ممکن است در اثر ماندن آب در منبع ذخيره دستگاه ، به وجود آمده باشد.
از آنجا که فيلتر کربن نهايي ، در معرض آب تصفيه شده قرار دارد که عاري از هرگونه کلر ، گازهاي شيميايي و مواد آلي است ، لذا زمان اشباع شدن اين فيلتر طولاني تر و عمر مفيد آن بيشتر است. به طور متوسط اين فيلتر مي بايست بعد از گذشت يک سال تعويض شود. در غير اينصورت همانطور که در مورد فيلترهاي کربن فعال ذکر شد، باعث آلودگي ميکروبي و باکتريايي آب خواهد شد.
  منبع : ديجي پاک آب